Prometna vještačenja

  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika
  • Slika
Od samog osnutka, u Centru se provode razni oblici prometnih i prometno - tehničkih vještačenja.
Na početku se radilo o vještačenju tragova stakla i plastike te drugih dijelova vozila pronađenih na mjestu događaja, kako bi se mehanoskopskim uklapanjem dostavljenih fragmenata utvrdilo kojem vozilu (marka i/ili model) pripadaju.
Ubrzo nakon toga, u Centru su se počele primjenjivati i dvije nove metode - metoda vještačenja žarulja sa žarnom niti kojom se nastoji utvrditi je li pojedino svjetlo na vozilu bilo uključeno ili ne u trenutku prometne nesreće te metoda vještačenja pneumatika kojom se utvrđuje je li lom pneumatika uzrok ili posljedica prometne nesreće.
Već 70-ih godina, u Centru započinje istraživanje i analiza kočionih i upravljačkih mehanizama vozila kako bi se utvrdilo je li kvar na nekom od elemenata tih sustava uzrok prometne nesreće.
Ubrzo, u Centru se počinju primjenjivati i metode vještačenja dinamike prometnih nesreća s prostorno - vremenskom analizom.
Osim  razvoja i primjene  novih metoda vještačenja, vještaci za prometno - tehnička vještačenja sudjeluju i u edukaciji policijskih službenika te pružaju stručnu pomoć tijekom obavljanja očevida težih prometnih nesreća.
Tijekom proteklih godina porastom broja vozila te raširenom cestovnom mrežom kao i sve većom svakodnevnom poslovnom i turističkom migracijom stanovništva, opseg poslova iz područja prometnih vještačenja višestruko je porastao.

Danas, prometno - tehnička vještačenja u Centru obuhvaćaju:
  • Rekonstrukcije prometne nesreće na mjestu događaja
  • Utvrđivanje dinamike prometne nesreće, brzine vozila prije, u trenutku i nakon prometne nesreće, određivanje sudarnog položaja te prostorno-vremenska analiza prometne nesreće.
  • PC Crash simulacije prometne nesreće do zaustavnih položaja vozila prema  očevidnoj dokumentaciji te simulacije pred sudarnog kretanja vozila kako bi se utvrdili pred sudarni parametri (npr. smjer kretanja vozila prije sudara, mogućnost reakcije vozača sudarnih vozila, mogućnost izbjegavanja prometne nesreće i dr.)
  • Utvrđivanje tehničke ispravnosti ili funkcionalnosti sklopova aktivne sigurnosti vozila koje je sudjelovalo u prometnoj nesreće, u slučajevima kada postoji izražena sumnja da je uzrok prometne nesreće neispravnost nekog od navedenih sklopova vozila.
  • Metode ispitivanja žarulja sa žarnom niti kako bi se utvrdilo je li žarna nit sporne žarulje u trenutku prometne nesreće bila u užarenom ili u hladnom stanju, tj. je li sporno svjetlo bilo uključeno ili ne.
  • Ispitivanje tragova na pneumaticima vozila u slučaju da postoji izražena sumnja kako je do prometne nesreće došlo uslijed  dekompresije pneumatika nekog od kotača jednog od sudarenih vozila. Ispitivanjem se utvrđuje je li dekompresija pneumatika spornog kotača uzrok ili posljedica prometne nesreće.

Ispitivanja i analize provode se u sklopu sljedećih metoda:
  • Vještačenje dinamike prometne nesreće s prostorno-vremenskom analizom;
  • Vještačenje žarulja sa žarnom niti
  • Vještačenje kotača vozila;
  • Utvrđivanje tehničke ispravnosti elemenata aktivne sigurnosti vozila;
  • Uklapanje fragmenata/dijelova vozila te identifikacija vozila.
 

Osim klasičnih metoda, u vještačenju dinamike prometne nesreće s prostorno - vremenskom analizom u Centru se koriste još i:

PC-Crash

Znatan napredak pri prostorno-vremenskoj analizi prometnih nesreća postignut je uvođenjem računalnoga programa za simulaciju realnih sudarnih procesa, PC-Crash, koji se u Centru koristi od 2002. godine.
PC - Crash je modularni softver kojim se  može simulirati dinamika prometnih nesreća koje uključuju i biomehaničke objekte, analizirati pojedini parametri prometne nesreće te primjenom naprednih modula koji uključuju GNSS podatke, analizu videozapisa i podataka  s drugih uređaja  dobiti dodatne informacije vezane za predmetni događaj.


CDR (Crash Data Retrieval) uređaj

2023. godine u Službi traseoloških vještačenja nabavljen je Bosch CDR 900 (Crash Data Retrieval) - specijalizirani dijagnostički sustav namijenjen preuzimanju i interpretaciji podataka iz snimača podataka o događajima (Event Data Recorder - EDR)  odnosno tzv. „crne kutije“ iz vozila koje je sudjelovalo u sudaru.
Bosch CDR alatom obuhvaćeno je preko 88% vozila, počevši do modelne godine 2016 te taj  broj raste dolaskom novih vozila na tržište.
Ovaj alat sastoji se od hardvera, koji osim CDR sučelja za povezivanje s vozilom uključuje priključke, kablove i adaptere  za direktan pristup modulima, i softvera dizajniranog  za rad u Windows okruženju.
Bosch CDR/EDR alat,  ovisno o proizvođaču vozila, modelu i godini proizvodnje,  može očitati do 41 različit podatak iz modula zračnog jastuka vozila koje je sudjelovalo u sudaru kao npr: brzinu vozila u trenutku sudara te oko 5 sekundi prije sudara, usporenje vozila, trenutnu promjenu brzine, kut zakreta upravljača, aktivaciju sigurnosnih pojaseva i drugih zavisnih parametara, što je ključno  za analizu prometne nesreće.

Uređaji za mjerenje parametara kolnika
  • Mjerač koeficijenta trenja
Kao i u drugim područjima vještačenja, i u području prometnih vještačenja kontinuirano se prati razvoj tehnologije te se nabavlja oprema koja podiže kvalitetu vještačenja te omogućava izračun što točnijih parametara prometne nesreće, kao što su brzina vozila, prijeđeni put, vrijeme i dr. Jedan od važnijih uređaja u posjedu Centra je i uređaj za mjerenje koeficijenta trenja na prometnicama - T2GO. U stručnoj literaturi postoje tabele koje daju okvirne vrijednosti koeficijenta prianjanja, ovisno o stanju podloge te vrsti i stanju pneumatika, no jedino neposrednim mjerenjem na mjestu događaja moguće je utvrditi točan koeficijent trenja te samim time i izračunati preciznu brzinu vozila prije kočenja. Mjerenje je moguće izvršiti na određenom putu sa odabirom segmenata mjerenja, a izmjerene vrijednosti se automatski učitavaju na prijenosno računalo u formatu pogodnom za daljnju analizu.
  • Mjerač neravnina na kolniku
Centar posjeduje i  uređaj za mjerenje neravnina na kolniku - Roughmeter III, koji se koristi za analizu stanja prometnice. Uređaj se ugrađuje na vozila te se sva mjerenja vrše tijekom vožnje, a podatci se prikupljaju pomoću GPS signala te memoriraju u kontrolnoj jedinici uređaja. Dobiveni podaci - kvaliteta kolnika koja se mjeri prema zadanom standardu, kritične točke te parametri ceste -  podliježu daljnjoj analizi kako bi se utvrdila eventualna uzročno posljedična veza podloge sa prometnom nesrećom. Također je bitno napomenuti da su prometni vještaci Centra članovi međunarodnih udruga vještaka za analizu prometnih nesreća, kao što su European Association for Accident Research and Analysis (EVU) i ENFSI-eve radne grupe za prometna vještačenja (RAAEWG), u čijem radu aktivno sudjeluju.